De Frans-Nederlandse viola da gamba-speler/cellist Ronan Kernoa voltooide zijn muziekstudies aan het Conservatoire National de Région de Rouen, waarbij hij eerste prijzen behaalde in zowel cello als kamermuziek met de grootste onderscheiding. Van jongs af aan geïnteresseerd in oude muziek door zijn vader, een musicoloog en luitspeler, volgde hij lessen bij Claire Giardelli en Jaap ter Linden, waarna hij besloot zich te specialiseren in historisch geïnformeerde uitvoeringen voor strijkinstrumenten.
Na een studie bij Philippe Foulon in Parijs, trad hij toe tot het Koninklijk Conservatorium Brussel als student van Alain Gervreau en studeerde af met de hoogste onderscheiding in 2009 als Master in Music. Vervolgens studeerde hij viola da gamba onder leiding van Wieland Kuijken en Philippe Pierlot, waarbij hij opnieuw afstudeerde met de hoogste onderscheiding in Pierlot’s klas aan het KCB in 2018 en de Ingeborg Köberle Prijs ontving.
Sinds 2004 speelt Ronan Kernoa uitsluitend op historische instrumenten (cello’s en gamba’s van verschillende stemmingen en groottes; Basse de violon). Hij heeft veel interesse in verschillende historische technieken (bijvoorbeeld instrument- en boogpositie) en in veel muziekwetenschappelijke informatie. Zijn werkterrein omvat ook klassieke en romantische repertoire, met name in kamermuziek.
Hij wordt vaak uitgenodigd om deel te nemen, vaak als basso continuo-speler en solist, in concerten en/of opnames van verschillende ensembles, zoals La Petite Bande (Sigiswald Kuijken), Bach Concentus (Ewald Demeyere), Les Muffatti (Peter Van Heyghen), Le Parlement de Musique (Martin Gester), Les Agrémens (Guy Van Waas), Akademia (Françoise Lasserre), Elyma (Gabriel Garrido), Le Cercle de l’Harmonie (Jérémie Rohrer), Il Fondamento (Paul Dombrecht), Le Caravansérail (Bertrand Cuiller), Il Gardellino (Marcel Ponseele & Jan de Winne), Anima Eterna (Jos Van Immerseel), Apotheosis (Korneel Bernolet), Scherzi Musicali (Nicolas Achten), Vox Luminis (Lionel Meunier), A Nocte Temporis (Reinoud Van Mechelen) en vele anderen.
Ronan Kernoa is medeoprichter van het Belgische barokensemble Les Abbagliati. Solo-recitals en kamermuziekoptredens vormen een belangrijk onderdeel van Ronan Kernoa’s activiteit, met onder andere Barthold Kuijken, Sigiswald Kuijken, François Fernandez, Marcel Ponseele, Bart Coen, Benjamin Alard, Ewald Demeyere, Ryo Terakado, en anderen. Hij is te gast bij talrijke festivals en concertzalen zoals Festival Internazionale di Musica Antica Milano Arte Musica (Italië), Ambronay (Frankrijk), Midis-minimes, Brussel (België), Köthener Bach Festtage (Duitsland), Nagoya International Music Festival (Japan), Kadriorg Palace Tallinn (Estland), Saint Cecilia’s Hall-Edinburgh (Schotland), Rundale Palace (Litouwen), Haute école de musique de Genève (Zwitserland), BarokkFest Trondheim (Noorwegen), Festival de Musica da Madeira (Portugal), Tlaqna concert hall Xalapa (Mexico), Festival van Vlaanderen (België), House of Nobility, Elsinki (Finland), Barocktage Stift Melk (Oostenrijk), Megaron, Athene (Griekenland), Bratislava Music Festival (Slowakije), Festivalul de Muzica Veche Bucuresti (Roemenië), Zaryadye Concert Hall, Moskou (Rusland), Echi lontani (Sardinië), Nissay Music Ways Tokyo (Japan), Istanbul Bach Days (Turkije), Oude Muziek Utrecht (Nederland), en vele anderen.
De vele opnames die hij heeft gemaakt zijn te vinden bij de labels: Sony Classical Vivarte, K 617, Ricercar, Accent, Avanti Classic, Ediciones Singulares, Challenge Records, Ramée, Mirare, Alpha.
Zijn toewijding aan pedagogie heeft de Belgische inwoner vaak uitgenodigd bij verschillende instellingen zoals de Hochschule für Musik und Theater Leipzig, University of Veracruz, Koninklijk Conservatorium van Antwerpen als leraar. Hij wordt ook vaak uitgenodigd als jurylid bij Lemmensinstituut Leuven, Conservatorium Leuven, Académie de Woluwe-Saint-Lambert, CRR de Besançon, KCB Brussel…
Hij is momenteel docent voor viola da gamba en barokcello aan het IMEP in Namen, waar hij de klas heeft opgericht.